Vanaf:

1 oktober 2022 zijn de online sprekers te zien via de code op je ticket

 

Wie:

Iedereen

Waar:

Online

Prijs:

€25 euro of €250 euro inclusief accreditatie

Online programma

Ook dit jaar hebben we weer waanzinnig inspirerende (internationale) wetenschappers en experts die je meenemen in hun kennis. Zo blijf je helemaal op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van (het brede beeld van) dyslexie!

Koop een ticket voor het Online programma en volg de presentaties vanaf 1 oktober van onderstaande sprekers, plus de opgenomen sessies van de Dag van Dyslexie Onderwijs (na 5 oktober)  én de oudersessies van het Happy Dyslectisch Festival (na 2 oktober). Gewoon vanaf je eigen bank op jouw moment!

GET YOUR

TICKETS

dr. Brock Eide

[Engels]

OVER DE UNIEKE KWALITEITEN (STER KRACHTEN) VAN DYSLECTICI 

Wij zijn ongelofelijk trots dat dr. Brock Eide, een van de auteurs van het boek Dyslexie als Kans komt spreken over de STER krachten (MIND strengths)! De basis van wat de HOI Foundation doet en wat haar missie verder brengt. De wetenschapper dr. Brock Eide zal jullie meenemen in de wetenschappelijke onderbouwing van de kwaliteiten van het dyslectische brein en hoe dit inzicht een nieuw en inclusief beeld geeft. Dat er naast uitdagingen ook juist kwaliteiten zijn. De andere kant van de neurologische medaille. Een must-see talk voor iedereen die dyslectisch is of met dyslecten leeft, werkt, omgaat! 

Elizabeth Norton

[Engels]
OVER VROEGE SIGNALERING DYSLEXIE
Hoe kunnen we kinderen met een grote kans op dyslexie zo vroeg en nauwkeurig mogelijk signaleren, zodat we zo vroeg mogelijk effectieve leesinterventies kunnen inzetten? Elizabeth Norton bespreekt de wetenschappelijke stand van zaken rondom vroege signalering van dyslexie en de voordelen van vroege signalering en interventie. Ze bespreekt hoe scholen, beleidsmakers, ouders en onderwijsprofessionals zich kunnen inzetten voor effectieve vroege signalering van dyslexie met als doel alle leerlingen hun volledige potentieel te laten bereiken.
Elizabeth Norton heeft een uitgebreide staat van dienst als het gaat om onderzoek en onderwijs op het gebied van vroege hersen- en gedragspatronen en voorspellende markers bij kinderen met leer- of leesproblemen. Als voormalig docent voor dyslectische leerlingen op een middelbare school is ze vooral geïnteresseerd in het begrijpen van de verschillen tussen leerlingen en in het vroeg signaleren en interveniëren. Klik hier voor een uitgebreide biografie.

Cara Verwimp

[Nederlands]
OVER PERSONALISEREN VAN LEREN OP DE BASISSCHOOL

Cara Verwimp
komt ons tijdens de Week van Dyslexie vertellen over het onderzoek dat ze doet naar het feit dat niet alle kinderen met leesproblemen binnen ons schoolsysteem precies dezelfde symptomen hebben en dat leesproblemen samen kunnen voorkomen met andere ontwikkelingsproblemen (zoals ADHD) maar dat dat niet altijd zo hoeft te zijn. Om deze heterogeniteit te begrijpen hanteert ze in haar onderzoek een soort netwerkmodel, waarin verschillende symptomen en/of factoren met elkaar interageren en als risico- of beschermende factor kunnen optreden. 
Om meer inzicht te krijgen in hoe deze verschillende factoren samenhangen met leren lezen onderzoekt ze kleuters, basisschoolkinderen en volwassenen, met en zonder dyslexie, met o.a. EEG en eye-tracking technieken. Met meer inzicht in deze factoren hoopt ze leesinterventies in de toekomst beter en meer gepersonaliseerd te maken. 
Cara Verwimp is laatstejaars PhD aan de Universiteit van Amsterdam en het RID, klinisch centrum voor leerproblemen.

Arash Esmaili Zaghi en Marisa Chrysochoou

[Engels]
OVER DE KANSEN VAN NEURODIVERSE STUDENTEN IN HOGER ONDERWIJS

‘Een op de unieke vaardigheden gebaseerde benadering van neurodiverse studenten in het hoger onderwijs’

Arash Esmaili Zaghi en Marisa Chrysochoou vinden dat de huidige benadering van neurodiversiteit als handicap, de deelname van neurodiverse studenten aan het hoger onderwijs beperkt en dat dit een negatieve invloed heeft op de diversiteit en creativiteit van de beta/technische beroepsbevolking.

Ze bespreken de opkomende sociaal-ecologische benadering van neurodiversiteit en de potentiële voordelen en uitdagingen ervan, o.a. zoals naar voren kwamen in het INCLUDE project van de Universiteit van Connecticut. Ze gaan in gesprek over wat ervoor nodig is om een (technisch) onderwijssysteem dat focust op het opvangen van de beperkingen van neurodiversiteit, te laten transformeren naar een onderwijssysteem dat de unieke vaardigheden omarmt en waarin neurodiverse studenten worden aangemoedigd om het beste uit hun unieke vaardigheden te halen. 

Arash Esmaili Zaghi is professor en Marisa Chrysochoou is professor en afdelingshoofd van Civil and Environmental Engineering aan de universiteit van Connecticut, US.

Kathy Iwanczak Forsyth en Kate Power

[Engels]
OVER KLEURRIJKE GESPREKKEN MET INSPIRERENDE DYSLECTEN

Kathy en Kate creëerden het boek Amazing Dyslexics om de negatieve connotatie van het woord dyslexie te veranderen. Dyslectici samenbrengen die hun andere manier van denken omarmen, hun dyslectische denken gebruiken en focussen op dyslectische sterke punten: zoals creativiteit, probleemoplossend vermogen, empathie en zien van drie dimensies. Dat bewijst dat wanneer dyslectici een baan vinden waar ze van houden, met hard werken, samenwerken en technologie, ze vliegen. De samenleving heeft dit soort denkers ook nodig. Kate en Kathy zijn de auteurs van The Illustrated Guide to Dyslexia and Its Amazing People en The Bigger Picture Book of Amazing Dyslexics and the Jobs They Do. En makers van een Inside Out Project Dyslexia: Beautiful Minds in het Design Museum.

+ de sprekers van...

[Nederlands]
DAG VAN DYSLEXIE ONDERWIJS

De lezingen van Marzenka Rolak en Tamara Vreeken worden tijdens dit evenement opgenomen en na 5 oktober beschikbaar gesteld op het online platform. Zie voor meer informatie hier

HAPPY DYSLECTISCH FESTIVAL

De lezingen van Oudervereniging Balans en Tamara Vreeken worden ook tijdens het Festival opgenomen en na 2 oktober beschikbaar gesteld op het online platform. Zie voor meer informatie hier

GET YOUR

TICKETS