Skip to main content

ONLINE

PROGRAMMA

Waar: Via Sign-in in het menu op deze site
Wanneer: Vanaf 1 oktober
Tijd: 1 jaar lang kijken
Prijs: €25,-
Bekijk op ons online platform de presentaties van gerenommeerd wetenschappers met de nieuwste inzichten op het gebied van dyslexie

Ook dit jaar vullen we het platform aan met nieuwe waanzinnig inspirerende (internationale) wetenschappers en experts die je meenemen in hun kennis. Zo blijf je helemaal op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van (het brede beeld van) dyslexie!

De presentaties zijn interessant voor iedereen die meer wil weten over dyslexie. Zoals onderwijsprofessionals, wetenschappers, ouders en dyslectici zelf.

Het ticket (€ 25,-) geeft vanaf 1 oktober een jaar lang toegang tot het Online Programma. Gewoon vanaf je eigen bank op jouw moment! Zie hieronder meer info over o.a. de nieuwe sprekers.

WEEK VAN DYSLEXIE

ONLINE VIDEO PLATFORM
Jaarlang kijken voor €25,-

GET YOUR

TICKETS

dr. Helen Taylor

[Engels]
OVER WAAROM DYSLECTISCHE BREINEN WAARDEVOL ZIJN VOOR DE SAMENLEVING
We zijn verheugd dit jaar dr. Helen Taylor live te ontvangen tijdens het wetenschap symposium op 5 oktober en tijdens het dyslectische ondernemers event op 4 oktober. Maar daarbij is haar presentatie ook te vinden op ons online platform. Haar onderzoek schijnt licht op de vraag waarom het dyslectische brein, vanuit evolutie bekeken, er nog is. Een baanbrekend onderzoek waarmee dr. Helen Taylor de wereld afreist. Ze pleit voor een inclusieve samenleving die juist door de vele verschillen in de werking van de breinen de snel veranderende samenleving versterkt!

dr. Neil Alexander-Passe

[Engels]
OVER PTSS BIJ VOLWASSEN DYSLECTICI 

Als ervaringsdeskundigen weten we dat we vaak geen positief beeld hebben van onze schooltijd. Dr. Neil Alexander Passe deed hier daadwerkelijk onderzoek naar. In deze presentatie vertelt hij over zijn onderzoek naar PTSS of posttraumatische stressstoornis bij dyslectische volwassenen in het Verenigd Koninkrijk. Hij ontdekte, zoals wij al vermoedde, dat ze allemaal een emotioneel trauma ervoeren tijdens hun tijd in het schoolsysteem en dat meer dan de helft (64%) PTSS of schoolvermijdingssymptomen ervoer wanneer ze opnieuw als ouders naar school gaan, wat resulteerde in angst en velen beweerden dat ze zich als kind machteloos voelden.

Een belangrijk onderzoek dat inzicht geeft over hoe essentieel het is om dyslectische leerlingen positieve ervaringen op te laten doen door passend onderwijs en ook focus op de specifieke talenten van dyslectici zodat ze zich waardevol voelen. 

 

dr. Brock Eide

[Engels]
OVER DE UNIEKE KWALITEITEN (STER KRACHTEN) VAN DYSLECTICI 

Wij zijn ongelofelijk trots dat dr. Brock Eide, een van de auteurs van het boek Dyslexie als Kans komt spreken over de STER krachten (MIND strengths)! De basis van wat de HOI Foundation doet en wat haar missie verder brengt. De wetenschapper dr. Brock Eide zal jullie meenemen in de wetenschappelijke onderbouwing van de kwaliteiten van het dyslectische brein en hoe dit inzicht een nieuw en inclusief beeld geeft. Dat er naast uitdagingen ook juist kwaliteiten zijn. De andere kant van de neurologische medaille. Een must-see talk voor iedereen die dyslectisch is of met dyslecten leeft, werkt, omgaat! 

Prof. dr. John Stein

[Engels]
OVER DAT STOORNISSEN OOK EEN OOK EEN POSITIEVE KANT KENT 
Naast zijn baanbrekende onderzoeken naar de uitdagingen van dyslexie, heeft prof. John Stein ook de positieve kanten van dyslexie benadrukt. Door het begrijpen en erkennen van deze positieve aspecten van dyslexie, kunnen we als samenleving een meer inclusieve benadering van onderwijs en werkgelegenheid bevorderen.

Prof. Amanda Kirby

[Engels]
OVER NEURODIVERSITEIT EN HOE JE DYSLECTISCHE KINDEREN EN VOLWASSENEN KAN ONDERSTEUNEN VANUIT HAAR ‘SPIKY PROFILES’ TOOL.

Professor Amanda Kirby was oorspronkelijk huisarts, maar veranderde van carriere toen haar tweede kind de diagnose dyspraxie kreeg. Haar ervaringen als ouder binnen het gezondheids-en onderwijssysteem leidden tot de oprichting van een specialistisch centrum voor ouders en kinderen (later ook voor volwassenen) meer dan 25 jaar geleden. Met een neurodiverse familie heeft ze uniek begrip en inzicht ontwikkeld en zet ze zich gepassioneerd in voor bewustwording en beste werkwijzen. Ze was professor aan de Universiteit van Zuid-Wales en heeft wereldwijd meer dan 100.000 mensen lesgegeven en meer dan 100 onderzoeksartikelen geschreven op het gebied van neurodiversiteit. Haar onderzoek leidde tot praktische oplossingen voor gezinnen en clinici. Als CEO van Do-IT Solutions, een tech-for-good bedrijf, ontwikkelde ze unieke computerprofieltools en apps om neurodiverse individuen te ondersteunen in onderwijs, gevangenissen en werk, nationaal en internationaal gebruikt. Haar passie om de kansen voor neurodiverse individuen te vergroten, blijft even sterk als 30 jaar geleden.

Dr. Maryanne Wolf

[Engels]
OVER HOE COMPLEX HET LEZENDE BREIN EIGENLIJK IS EN DAT DYSLECTICI  OP EEN UNIEKE MANIER HIERMEE OMGAAT.
Maryanne Wolf is een gerenomeerde wetenschapper, docent en voorvechter voor kinderen en geletterdheid over de hele wereld. Ze is de directeur van het pas opgerichte Center for Dyslexia, Diverse Learners, and Social Justice aan de UCLA Graduate School of Education and Information Studies. Eerder was ze de John DiBiaggio Professor of Citizenship and Public Service en directeur van het Center for Reading and Language Research in het Eliot-Pearson Department of Child Study and Human Development aan de Tufts University. Ze is de auteur van Proust and the Squid: The Story and Science of the Reading Brain (2007, HarperCollins), Dyslexia, Fluency, and the Brain (bewerkt; York, 2001), Tales of Literacy for the 21st Century (2016, Oxford University Press) en Reader, Come Home: The Reading Brain in a Digital World (augustus 2018, HarperCollins)..

Prof. dr. Sally Shaywitz

[Engels]
OVER HAAR LANGE TERMIJN ONDERZOEKEN EN WAT VROEGE IDENTIFICATIE VAN DYSLEXIE BRENGT.
Sally E. Shaywitz, M.D., is de Audrey G. Ratner Professor in Learning Development aan de Yale Universiteit en mede-oprichter en mede-directeur van het Yale Center for Dyslexia & Creativity. Ze is een wereldberoemde wetenschapper en toegewijde arts die zich inzet om baanbrekende wetenschappelijke ontwikkelingen ten goede te laten komen aan dyslectische kinderen en volwassenen.
Naast meer dan 350 wetenschappelijke artikelen en hoofdstukken is Dr. Shaywitz de auteur van het bekroonde, bestverkopende boek “Overcoming Dyslexia”, dat zojuist is uitgebracht als volledig herziene en geactualiseerde tweede editie.
Dr. Shaywitz wijst erop dat hoewel we altijd op zoek zijn naar nieuwe kennis, we wat betreft dyslexie al voldoende kennis hebben om meer te doen. In plaats van een kenniskloof is er een handelingskloof bij dyslexie. We moeten actie ondernemen om de diepgaande kennis die we hebben van dyslexie toe te passen en ervoor te zorgen dat deze kennis wordt vertaald in beleid en praktijk om dyslectische kinderen en volwassenen te helpen.

Prof. dr. Karen Heij

[Nederlands]
OVER HOE DE 8E GROEP EINDTOETS VOOR ONGELIJKHEID ZORGT.
Karen Heij promoveerde met haar belangrijke onderzoek naar de eindtoets op de basisschool . Voor veel dyslectische kinderen een lastig ding. Stressvol en sterk bepalend voor de vervolgstappen in de schoolcariere van de leerling.  Terwijl er van alles aan schort, weet onderzoeker Karen Heij. Zo meet de eindtoets (meestal Cito) maar een heel klein deel van de vaardigheden van leerlingen én werkt de toets kansenongelijkheid in de hand. Zeker voor dyslectische leerlingen meet het waar ze minder goed in zijn. Karen vertelt over haar bevindingen.
 

GET YOUR

TICKETS